Vanaf 1 juli 2024 is er in Nederland een nieuwe verplichting van kracht voor werkgevers met 100 of meer werknemers: de CO2-registratieplicht. Deze verplichting is een onderdeel van bredere klimaatmaatregelen van de Nederlandse overheid en verplicht bedrijven om de CO2-uitstoot van zowel het woon-werkverkeer als zakelijke ritten van hun medewerkers te rapporteren. Het doel hiervan is om de uitstoot van CO2 te verminderen, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs.
Waarom een CO2-Registratieplicht?
Het Klimaatakkoord van Parijs, ondertekend in 2019, legt de nadruk op het verminderen van CO2-uitstoot in de Europese Unie. Een van de doelen is dat in 2030 de CO2-uitstoot door zakelijke mobiliteit met 1,5 megaton verminderd moet zijn. De CO2-registratieplicht helpt de Nederlandse regering om bedrijven te stimuleren hun uitstoot te verlagen. Bovendien biedt de verplichte registratie een middel om te monitoren of het gestelde reductiedoel wordt behaald.
Wat moet je rapporteren?
Werkgevers moeten de kilometers, vervoermiddelen en brandstofsoorten die hun werknemers gebruiken, vastleggen. De daadwerkelijke CO2-emissies worden automatisch berekend op basis van deze gegevens. De registratieplicht geldt voor alle vormen van vervoer, inclusief auto’s, openbaar vervoer, fietsen en taxi’s.
Voor wie geldt deze plicht?
De registratieplicht geldt voor werkgevers met 100 of meer werknemers per 1 juli 2024. Hierbij worden werknemers meegerekend die minimaal 20 uur per maand werken, zoals seizoenskrachten. Uitzendkrachten, werknemers met nul-urencontracten of deeltijdcontracten van minder dan 20 uur per maand vallen buiten de verplichting. Ook vrijwilligers zijn uitgezonderd.
Hoe rapporteer je?
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft een handreiking ontwikkeld waar de vereiste gegevens jaarlijks ingediend moeten worden. De eerste rapportage, die betrekking heeft op de tweede helft van 2024, moet uiterlijk op 30 juni 2025 worden ingediend. Bedrijven kunnen echter ook besluiten om direct over heel 2024 te rapporteren.
https://www.rvo.nl/sites/default/files/2024-01/Handreiking-Gegevensverzameling-werkgebonden-personenmobiliteit_december2023.pdf / https://www.rvo.nl/sites/default/files/2024-03/Aanvulling-uitzendbranche-handreiking-gegevensverzameling-wpm-dec-2023.pdf
Voorbereiding op de rapportage
Bedrijven die aan de registratieplicht moeten voldoen, kunnen zich het beste goed voorbereiden. Dit kan door:
- Tijdig gegevens te verzamelen over het aantal kilometers en de gebruikte vervoermiddelen en brandstofsoorten.
- Een systeem op te zetten dat deze gegevens automatisch kan registreren, bijvoorbeeld via mobiliteitsapps die gebruik maken van GPS.
- Actief maatregelen te nemen om de CO2-uitstoot te verminderen, zoals het stimuleren van gebruik van deelauto’s, leasefietsen of andere duurzame vervoersalternatieven.
Controle en handhaving
De omgevingsdiensten, die samenwerken met gemeenten en provincies, zijn verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de registratieplicht. Ze controleren vanaf 2025 of bedrijven hun rapportages correct indienen.
De rol van werkgevers in duurzaamheid
Werkgevers spelen een cruciale rol in het verduurzamen van zakelijke mobiliteit. Dit kan bijvoorbeeld door thuiswerken te stimuleren of door medewerkers aan te moedigen om met het openbaar vervoer, de fiets of een elektrische auto te reizen. De gegevens uit de rapportage bieden waardevolle inzichten en kunnen bijdragen aan verdere verduurzaming van het bedrijfsleven in Nederland.
Met deze verplichting wordt een belangrijke stap gezet richting een duurzamer Nederland, waarbij werkgevers een centrale rol spelen in het terugdringen van de CO2-uitstoot.