De 20 FAQ’s op ons (incasso)bureau

Het is alweer de 20e van de maand! En dus delen we vandaag opnieuw een speciaal jubileumitem. Dit keer geven we je een kijkje in het leven op een incassobureau. Welke vragen worden ons het meest gesteld? Bart deelt het in de nieuwste blog: de 20 FAQs op ons (incasso)bureau.

  1. Behandelen jullie zowel particuliere als zakelijke incassotrajecten?

Wij behandelen beide trajecten en hebben de kennis en expertise dus volledig in huis. Heb je een vraag of wil je advies? Neem gerust contact op.

2. Wie mag incassokosten in rekening brengen?

Zowel een particulier als een ondernemer mogen incassokosten berekenen. Per wanneer en hoe hoog deze kosten mogen zijn, lees je verderop in deze blog.

3. Wat is een 14-dagen brief?

De 14-dagenbrief is een belangrijk schriftelijk document. Je bent namelijk als ondernemer verplicht deze te versturen aan een particuliere klant die zijn factuur niet tijdig heeft betaald. Zonder deze brief kun je geen aanspraak maken op vergoeding van de incassokosten. Ook is het belangrijk dat je in deze brief vermeld hoe hoog die incassokosten zijn.

4. Hoe bereken je incassokosten bij een particuliere klant?

In de wet (WIK) staat precies beschreven hoeveel incassokosten je mag berekenen. Dit is een percentage van het factuurbedrag, waarbij er staffels worden toegepast. Zo wordt er 15% berekend over de eerste € 2.500,- (met een minimum van € 40,-), 10% over de volgende € 2.500,- en dit percentage zakt naarmate het factuurbedrag hoger is. Wil je de incassokosten berekend hebben voor een bepaald factuurbedrag? Neem even contact op.

5. Hoe bereken je incassokosten bij zakelijke klant?

Bij een zakelijke klant geldt dat je zelf afspraken mag maken over incassokosten. Je kunt, net als bij particuliere klanten, werken met een vast percentage over het totaalbedrag of alle gemaakte kosten. Wees wel realistisch met het bepalen van de kosten die je in rekening brengt en zorg dat je dit schriftelijk vastlegt in bijvoorbeeld je algemene voorwaarden. Wanneer je dit niet vastlegt, worden de regels gevolgd van de WIK.

6. Wat kost een incassotraject?

Dit is uiteraard afhankelijk van hoe het traject verloopt. Uitgangspunt is wel dat de kosten voor rekening zijn van de debiteur. Dit is immers, bij zowel een particuliere als een zakelijke klant, vooraf schriftelijk gecommuniceerd. We kunnen ons wel voorstellen dat je wilt weten aan welk bedrag je ongeveer moet denken. Neem contact met ons op, dan kunnen we je hierover goed informeren.

7. Waarom betaalt mijn debiteur niet?

In de eerste plaats zeggen wij altijd, ‘ga in gesprek met de klant’. Wellicht is er een goede reden die meteen duidelijkheid geeft. Of misschien is de klant de factuur simpelweg vergeten en wordt hij alsnog snel betaald. Communicatie is en blijft een belangrijke sleutel in welk traject dan ook. Ook in een incassotraject vinden wij het belangrijk om de reden te achterhalen, om vervolgens de juiste vervolgstappen te kunnen bepalen. Uiteraard in overleg met de schuldeiser.

8. Is er een minimaal bedrag nodig voor een incassotraject?

Nee, de hoogte van het factuurbedrag speelt geen rol. Je bepaalt zelf of je de factuur ter incasso wilt geven of niet.

9. Wanneer geef ik een factuur ter incasso?

Zorg bij een particuliere klant dat je ten minste één betalingsherinnering hebt verstuurd. Ook wel de 14-dagen brief genoemd. Pas nadat je deze brief hebt verstuurd mag je incassokosten in rekening brengen. Daarna kun je een incassobureau inschakelen. Bij een zakelijke klant kan je de vordering in principe uit handen geven zodra de betalingstermijn is verstreken, maar meestal wordt er nog wel (minstens) één aanmaning gestuurd.

10. Is een betalingsregeling altijd mogelijk?

De schuldeiser is hierin bepalend. Een debiteur is uiteraard vrij om een voorstel te doen. Een incassobureau zal hierin ook bemiddelen. Dit hoeft niet te betekenen dat de zaak met een betalingsregeling wordt opgelost. De keuze om hiermee in te stemmen, ligt uiteindelijk bij de schuldeiser.

11. Kun je met een deurwaarder een betalingsregeling treffen?

Ja, dit kan zeker. De debiteur kan hierin een voorstel doen, waarna de schuldeiser bepaalt of hij akkoord gaat. Ook kan er alsnog een voorstel worden gedaan door de schuldeiser.

12. Ik wil geen conflict, maar wil wel dat de betaling voldaan wordt. Hoe staan jullie hierin?

Precies hetzelfde. Bij een incassotraject wordt soms al snel gedacht aan een relatie die flink verstoord is of wordt. Dit hoeft echter niet. Juist door een bemiddelende partij ertussen te zetten, is de kans van slagen op een betaalde factuur en relatie die kan voortbestaan groter.

13. Wat als er sprake is van een faillissement?

Als de debiteur geen middelen heeft om te betalen en een faillissement wordt uitgesproken, dan kun je de vordering indienen bij de curator.

14. Wat is een dagvaarding?

Een dagvaarding is een officieel document waarin precies staat op welke dag, tijd en in welke plaats iemand voor de rechter moet verschijnen. Ook staat de zaak hierin duidelijk omschreven. De dagvaarding stellen wij graag voor u op en vervolgens zal een gerechtsdeurwaarder deze persoonlijk overhandigen aan de debiteur.

15. Wel of niet dagvaarden?

Op het moment dat een particuliere of zakelijke klant niet tot betaling overgaat, ook niet na één of meerdere betalingsherinneringen, dan kun je een gerechtelijke procedure starten. Het uitgangspunt is natuurlijk om er zonder gerechtelijke procedure uit te komen, maar dit kan een weloverwogen vervolgstap zijn waarbij de rechter uitspraak zal doen.

16. Wat kost een gerechtelijke procedure?

Procederen kan een kostbare aangelegenheid zijn. Daarom wordt, in overleg met de schuldeiser, vooraf goed afgewogen of dit de juiste weg is om de debiteur tot betaling over te laten gaan. Doorgaans kunnen de kosten wel (gedeeltelijk) verhaald worden op de debiteur.

17. Wat mag een incassobureau niet doen?

Een incassobureau mag geen beslag leggen op spullen, een bankrekening, loon, uitkering of bijvoorbeeld een woning leeghalen. Wij werken met een vaste gerechtsdeurwaarder, die dit na een gerechtelijke procedure wel kan doen.

18. Ik zou graag mijn algemene voorwaarden willen laten checken op het juist beschrijven van onder andere incassokosten. Doen jullie dat ook?

Zeker. Wij kunnen de algemene voorwaarden helpen opstellen of bestaande algemene voorwaarden controleren. Zo weet je zeker dat alles 100% klopt.

19. Hoe word ik op de hoogte gehouden?

Wij zorgen dat je de incasso-opdracht via een beveiligde internetverbinding 24/7 kunt volgen. Ook ontvang je heldere, uitgebreide rapportages en managementinformatie.

20. Wat is jullie slagingspercentage?

Wij kunnen met trots zeggen dat meer dan 90% van de incassozaken succesvol worden opgelost.

Direct vrijblijvend advies

Wil u meer informatie van ons ontvangen of een persoonlijk onderhoud? Vul dan uw gegevens hiernaast in en wij zullen direct contact met u opnemen of de gevraagde informatie aan u toezenden.

Contact