Uit cijfers blijkt dat 50% van alle facturen te laat wordt betaald. In 80% van die gevallen geeft het bedrijf hun vordering pas na 90 dagen uit handen. Hoe zorgt u ervoor dat ze op tijd betaald worden? Wij geven 5 tips!
Als er een aanvraag binnenkomt, probeer dan zo snel mogelijk een offerte te sturen. Wees snel en vakkundig in de communicatie met uw klant. Hiermee laat u zien dat u geen afwachtende houding heeft en snel te werk gaat. Vertel in de onderhandelingsfase al wat uw betalingstermijn is en vraag ook – als extra bevestiging – of de klant dit goed begrepen heeft.
Het klinkt zo logisch, en dat is het ook: door snel te factureren krijg u ook sneller betaald. Verstuur uw factuur uiterlijk 3 dagen na levering en wees hier consequent in. Zet in de factuur ook de gemaakte afspraken en een uiterste betaaldatum. Kortom zorg dat alles zo duidelijk mogelijk op de factuur staat om misverstanden te voorkomen.
Is de betaaldatum verstreken en heeft uw klant niet betaald? Bel hem dan op! Een telefoongesprek levert vaak meer op dan een mail of brief. Deze kan snel ‘over het hoofd’ worden gezien. Luister naar de reden van het niet betalen van de factuur en spreek met uw klant af hoe dit af te handelen. Zorg ervoor dat deze afspraken dan zwart op wit nog even bevestigd worden.
Heeft uw klant ook na de gemaakte afspraken nog niet betaald? Stuur dan een betalingsherinnering. Dit kunt u het beste ook op papier doen, zo loopt u niet het risico dat de factuur naar een ongeldig e-mailadres wordt gestuurd. Het is te allen tijde belangrijk om de klantrelatie goed te houden, blijf daarom altijd vriendelijk in de betalingsherinnering. Dreig ook nog niet met een incassobureau of iets dergelijks. Zet in deze betalingsherinnering ook weer een uiterste betalingsdatum.
Heeft u alles geprobeerd om uw klant te laten betalen en laat hij het toch afweten? Dan zit er niets anders op dan toch een aanmaning te sturen. Verstuur de aanmaning zowel per post als per mail zodat deze niet “gemist” kan worden.
In een aanmaning moet worden aangegeven dat er, bij het niet betalen binnen de betalingstermijn, incassokosten en wettelijke rente berekend worden. Zijn de algemene voorwaarden van toepassing gelden de hierin gestelde percentages maar doet u zaken met een particulier of zijn er geen algemene voorwaarden van toepassing is de Wet Incassokosten van toepassingen en dient u zich hieraan te conformeren.
Na de aanmaning en de betreffende betalingstermijn nog geen betaling ontvangen? Dan kunt u het beste BBU Juristen & Incasso’s inschakelen.. Klanten voelen dan dat het echt menens is en betalen dan vaak wel de factuur daarnaast dwingen vreemde ogen en hoeft u zich niet met de verdere afwikkeling bezig te houden en kunt u tijd besteden aan zaken die direct geld opleveren.
Graag gaan we met u in gesprek over de stappen binnen het incassotraject. Neem contact met ons op voor een afspraak.
Direct starten met incasseren zoals u het wilt!
Wilt u meer informatie van ons ontvangen of een persoonlijk onderhoud? Vul dan uw gegevens hiernaast in en wij zullen direct contact met u opnemen of de gevraagde informatie aan u toezenden.